Karlovy Vary - Na opravu silnic nižších tříd chybí Karlovarskému kraji přes dvě miliardy korun. Potřebné peníze nemají ani obce. Některé silnice v okolí Krušných hor jsou přitom téměř v havarijním stavu. Právníci varují, že za jejich stav odpovídají majitelé silnic a prokazatelné škody na autech by měli hradit. Problém s opravou silnic začal v roce 2002, kdy je kraj převzal od státu v poměrně špatném stavu. Jestliže se podaří získat veškeré požadované dotace, tak kraj letos vydá na opravy silnic téměř miliardu korun, tj. o 350 milionů více než loni. Jedná se ale pouze o třetinu potřebné částky.
Starostové se shodují, že náklady na opravy silnic několikanásobně překračují roční rozpočty obcí. Katastrofální je stav komunikací například v Krušných horách. Ve špatném stavu je také silnice mezi Perninkem a Nejdkem.
Podle specialisty jednoho z největších servisů na Karlovarsku je každé třetí auto, které u nich skončí, porouchané kvůli špatným silnicím. Náklady na opravy stojí řidiče desetitisíce korun.
Na takové případy ale pamatuje zákon. Pokud řidiče před dírou na silnici nevaruje alespoň dopravní značka, měl by kraj nebo obec opravu auta zaplatit. "Zákon o pozemních komunikacích výslovně stanoví, že vlastníci těchto pozemních komunikací odpovídají jejich uživatelům za škody, které vznikly závadou v jejich sjízdnosti," řekl karlovarský advokát Martin Tocik. Podle Tocika soudy většinou rozhodují ve prospěch poškozených řidičů.
Obce i krajští silničáři si platí pojistky. Kvůli zaplacení opravy auta požadují policejní protokol a také fotodokumentaci z místa nehody. Náhradu škody nezaplatí v případě, že řidič jel příliš rychle nebo nerespektoval dopravní značky. V případě, že by silnici poškodila povodeň nebo jiná pohroma většího rozsahu, tak by škodu na autě kraj ani obec platit také nemusely.
zpět na všechny publikace